Leuk dat je met een of meerdere kinderen op pad gaat om de Rekenroute te lopen! Op deze pagina vind je informatie die je nodig hebt om goed voorbereid te zijn.
Dit heb je nodig
De routes zijn in twee vormen beschikbaar:
1. Digitale versie
Je zit nu in de digitale versie van de route. Je kunt deze openen op je mobiele telefoon of tablet. Zorg dat je tijdens het lopen van de route je internet (4G/5G) en GPS/locatie aan hebt staan op je telefoon of tablet. Ook is het handig om de papieren versie een keer te printen zodat je die achter de hand hebt als er wat mis gaat. Voor de kinderen is het fijn om pen en papier bij de hand te hebben voor bij het rekenen.
2. Papieren versie
De route is ook te lopen zonder de digitale versie. Er is namelijk ook een versie beschikbaar die je kunt uitprinten op papier. De printbare versie kun je hier vinden. Vergeet niet om pennen en extra papier mee te nemen!
Een rekenmachine is optioneel. Bepaal zelf wat nodig is voor het niveau van de kinderen. Je kunt ook afspreken dat de rekenmachine een soort joker is, of dat je strafminuten krijgt voor het gebruik ervan.
Zo werkt het
- De opdrachten op de rekenroute zijn individueel te maken, maar het is natuurlijk leuk om het met groepjes te doen. Kijk zelf wat voor jullie werkt. Als je met een groepje of meerdere groepjes op stap gaat, is het handig om de uitleg vooraf te geven, bijvoorbeeld in het klaslokaal, het schoolplein of thuis.
- Open de link naar de website of pak de papieren versie van de routes erbij.
- Kies (samen met de kinderen) welk niveau het beste bij jullie past.
- Leg uit wat de bedoeling is en welke regels er voor jullie gelden. Denk aan een start- en eindplek en tijd, welke hulpmiddelen er gebruikt mogen worden en wat kinderen (indien ze zelfstandig op pad gaan) kunnen doen als ze er niet uit komen of de weg niet kunnen vinden.
- Ga op pad en laat de kinderen de opdrachten maken op de verschillende punten op de route.
- Als alle opdrachten gedaan zijn, kunnen de kinderen de eindcode kraken. Dat kan op de laatste plek op de route of terug bij school/thuis/...
Tips
- Het is slim om te starten met de meest eenvoudige route, als die te makkelijk blijkt kun je altijd een niveau omhoog. Zo voorkom je teleurstelling.
- Neem als begeleider een uitgeprinte versie van de uitleg en antwoorden mee om tijdens de route te kunnen helpen bij moeilijke opdrachten. Laat je kind/de kinderen wel eerst zelf proberen de opdracht op te lossen!
- Je kunt ook vooraf tips per opdracht bedenken en afspreken dat de kinderen een tip kunnen ‘kopen’. Hoe minder tips er gebruikt worden, hoe beter de score.
- In de digitale versie kun je kijken of de antwoorden van een opdracht goed zijn, door op de ‘check’-knop te drukken onderaan een opdracht. Bij de papieren versie kun je als het nodig is het antwoordenblad raadplegen. Op het antwoordenblad staat ook een uitgebreidere toelichting van elke som.
- Geef de kinderen tussendoor leuke beweegopdrachten. Ren een rondje op de sprintbaan, duikel een keer op het duikelrek... daarna kunnen ze weer geconcentreerd verder rekenen.
Extra tips voor als je met meerdere teams op pad gaat
- Zorg ervoor dat de teams uit max. 4 kinderen bestaan. Bij te grote groepen kan niet ieder kind een even grote bijdrage leveren en/of afhaken bij het maken van de opdrachten.
- Zorg voor een goede verdeling over de teams van kinderen die heel goed zijn in rekenen. Zet ze niet allemaal in één team!
- Spreek een verzamelpunt af waar jullie na een afgesproken tijd samenkomen. Je kunt ook afspreken om tussendoor een keer bij elkaar te komen, zodat je kunt nagaan of alles goed verloopt.
- Neem extra puzzels mee (bijv. sudoku’s) voor de kinderen die sneller klaar zijn met de opdrachten.
- Geef je jouw telefoon aan de kinderen? Stel dan in dat je scherm niet te snel blokkeert, en laat telkens een ander kind een opdracht voorlezen.
Download handleiding